Agilityträning - slalom

Publicerad 2009-08-14 15:27:02 i Cayenne

Fotograf: Hannah Larsson

Idag har jag & Cayenne tränat agility, hittills idag har vi bara tränat slalom, vilket har gått riktigt bra! Vi har inte tränat så mycket slalom, då Cayenne precis kom in i trotsåldern när jag kunde börja träna med honom igen efter att jag fick sprickan i benet i April förra året, & då var han helt hopplös så då tog jag det lungt med agilityträningen, men här i stugan är det perfekt att träna agility på våran stora tomt. ;) Jag ställde upp 2st slalom, först ställde jag upp den som man kanske kan se på bilden (som för övrigt inte är någon fin bild alls - jag vet det), jag ställde upp 4a pinnars slalom först, sedan ett 6 pinnars slalom snett bredvid som syns på bilden lite. Att jag ställde dom så snett var mest för att träna slalomingångarna, så han tar den första & inte den andra, även att han tar ingången åt rätt håll vilket gick riktigt bra! :) Ibland tog han fel ingång men det var då jag visade slarvigt.

Sedan ställde jag även upp slalomet som ett L (fast spegelvänt & med mellanrum då), & då tog jag även 6 pinnars slalom på båda. ;) Detta var väldigt bra träning för slalomingångarna också, då han var tvungen att springa rakt fram sedan gå in i slalomet så han kom in från rätt sida. (Y) Vilket han grejade kanon, ibland var jag lite dålig på att visa (måste lära mig handlingen bättre) & då tog han ingången åt fel håll men när jag visade rätt så gick det väldigt bra. Han sprang även i slalomet vilket han inte gjort så mycket innan & han tyckte det var väldigt skoj! :)

Jag tränade även starter lite med honom, att han skulle sitta kvar, jag kastar iväg leksaken, "triggar" med att springa fram mot leksaken men så att han ändå sitter kvar utan att bry sig om det. Sedan sa jag kör (som jag gör när han ska starta) & sprang även själv mot leksaken så han kände lite utmaning med att hinna först dit! :) Detta gick även jättebra, han brukade nämligen springa fram så fort man "triggade" honom med att springa mot den själv medans han satt kvar, men nu rörde han sig inte en milimeter. (Y) Han skällde även nästan ingenting nu, han brukar alltid vara så stressad när jag tränar med en leksak (speciellt hans favoritleksak), vilket jag gjorde nu, men han skällde knappt alls nu vilket jag tycker var jätteduktigt! :) Duktigaste Cayenne! ♥

När jag har lär mig handlingen så kommer vi synas ute på tävlingsbanorna, var så säkra! ...Och kursen jag ska gå med Cinnamon börjar förresten på torsdag så det ser jag fram emot. På tisdag ska även jag & Cinnamon gå en kurs för Annika Aller. Det var inte tänkt så från början utan det var nämligen våran uppfödare som skulle gå med Ia, men både Ia & Korall höglöper nu & då får jag & Cinnamon gå istället. :D Så det ska också bli väldigt kul. <3

Oj, blev ett längre inlägg än vad jag tänkt skriva. ;) Hoppas ni inte blev uttråkade nu. Nu ska jag träna lite slalom med Cinnamon, vi har precis börjar träna det & han förstår precis hur han ska göra så det går jättebra, han är en riktig liten lättlärd agilityvovve han! :)



Cayennepeppar.se

Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2009-08-14 15:56:05

Va kul att det går så himla bra! :D gud va duktiga ni är för att inte kunnat tränat mycket alls <3

Jag tycker bilden du tagit på Cayenne i slalomen ser så härlig ut, den är visst fin! :) så de så ;D <3



Va roligt att du börjat träna slalom med Cinnamon nu också och roligt att ni ska börja en kurs på torsdag :D låter kanon kul :)



Ha det bäst. Puss!

Postat av: Linda

Publicerad 2009-08-14 16:09:13

Tack:D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela